کارآفرین کسب و کار

معرفی 6 دام ایده های کسب و کار

به طور متوسط هر نفر در طول عمرش 4 تا ایده خلاق به ذهنش میرسه که اگه بخواد به موفقیت برسه باید به اون ها عمل کنه، برای این که ایده ها از بین بره په دام ایده ای برات پهنه

به طور متوسط هر نفر در طول عمرش 4 تا ایده خلاق به ذهنش میرسه که اگه بخواد به موفقیت برسه باید به اون ها عمل کنه، برای این که ایده ها از بین بره په دام ایده ای برات پهنه

برخلاف این که خیلی ها فکر میکنن ایده های زیادی به ذهنشون میاد نهایتا 4 تا ایده هست که خیلی خلاقانه و نوآور هست که قابلیت اجرایی شدن دارن پس از هر فرصت بالقوه ای که در این راه پیدا میشه باید قدرش رو دونست و برای ایده کسب و کار اجراییش کنی. تا دچار دام ایده نشی.

با این وجود وقتی داری برای ایده کسب و کار خودت، برنامه ریزی میکنی توی دام ایده میفتی که باعث میشه ایده خلاقانت روی کاغذ تبدیل به نقاشی بشه و از ادامه دادنش دلسرد بشی.

قراره تو این مقاله به یکسری از دام ایده که باعث میشه ایده کسب و کار ها به نقاشی تبدیل بشه رو که خیلی از کارآفرین های نوآور گرفتارش میشن رو بهت بگم. دونستن ماهیت این دام ها باعث میشه باعث میشه راه حلی برای مقابله کردن بر این دام ها پیدا کنی تا پله های موفقیت رو تو کسب و کارت طی کنی.

دام ایده های کسب و کار

دام ایده های کسب و کار

1. عدم تعهد به ایده

خیلی از ما ها ایده های خیلی خوبی داریم اما وقتی قراره این ایده حیات داشته باشه فکر هایی براش داری و حتی برنامه ریزی میکنی که با درآمده بدست آمده باید چکار کرد ولی وقتی وارد کار میشی به ایده ای که مال تو هست تعهدی نداری و اجراییش نمیکنی.

این رو در نظر داشته باش اگه قراره یه شبه به اون ایده برسی که اون ایده مال تو نبود و برای رسیدن به اون ارزو باید نسبت به ایدت تعهد داشته باشی و در این راه باید انظبات کاریت رو منظم کنی. تا توی این دام ایده نیوفتی.

2. عدم تحقیق لازم

خیلی ها بعد از این که متعهد شدن که ایدشون رو اجرا کنن بدون این که تحقیق کنن و بازار سنجی ای داشته باشند دست به اقدام میزنند که اکثر این ایده ها به شکست خطم میشه.

خیلی ها با علم بر این که همه چی رو میدونن و از روی تعهدی که به ایده و انجام شدن ایده دارن درباره بازار و رقبا هیچ تحقیقی انجام نمیدن و با سراسیمه وارد کار میشن و با هزینه هایی که انجام میدن شکست میخورن و تمام هزینه ها از بین میره.

برای این که دچار این دام ایده برای کسب و کار خودت نشی باید مطالعه کردن خودت رو بیشتر کنی و به پادکست هایی که درباره فعالیت کسب و کاریت هست گوش بده و از متخصصان این راه راهنمایی بگیر خیلی از متخصصان به صورت رایگان بهت راهنمایی میدن، بعد از درک کامل از چگونگی انجام کار وارد کار شو.

3. زمانبندی نادرست

خوب رسیدیم به یه دام گردن کلفت که این دام باعث شد خیلی از کسب و کار ها از بین بره و حتی باعث شد خیلی از کسب و کار ها به اوج برسن.
قبل از شروع کار ایده کسب و کار باید به این دو سوال جواب بدی

1- ایده کسب و کار برای ارائه به دیگران آمادست؟
2- الان وقت این ایده کسب و کار هست؟

خوب منظورم چیه؟ منظور من اینه که ایدت برای این زمان خوبه و مشتری بهش نیاز داره و واقعا ازت میخره؟

اگه کسب و کارت زودتر یا دیر تر از زمانی که باید انجام بشه انجام بشه به مشکل میخوری و باید هزینه هایی کنی که احتمال برگشت هزینه هات خیلی کم تر بشه زمان بندی اهمیت زیادی در این که بخوای ثمره ایدت رو ببینی خیلی موثره.

برای این که دچار این دام ایده نشی باید باید مثل یه ماهی بزرگ تو یه دریاچه کوچیک باشی یعنی باید از محیط کوچیک باید شروع کنی و ایدت رو تست کنی تا ببینی ایدت چقدر طرفدار داره بعد برو به اقیانوس بزرگ این کار باعث میشه بفهمی بازار ایدت رو میخواد یا نه.

4. عدم برنامه راهبردی

طبق تحقیقی که موسسه بازاریابی محتوا انجام داده بود به این نکته رسیده بود که نصف برند هایی که موسسه دربارشونه تحقیق کرده بود بازاریابی محتوا نداشتند.

وقتی کسب و کارت کوچیکه و تازه شروع به فعالیت کرده، داشتن یه برنامه راهبردی یه مسئولیت سنگینی هست که باید انجامش بدی برای این که یه برنامه راهبردی عالی داشته باشی باید دو تا نکته رو در نظر بگبری 1- موثر بودن برنامه ریزی 2- داشتن سازماندهی جامع و دقیق

وقتی قراره برنامه ریزی به این مهمی رو انجام بدی این کار قطعا برات کسل کننده و ملال بار میشه اما باید این رو در نظر داشته باشی این کاری هست که به عنوان صاحب کسب و کار باید انجام بدی تا ایده کسب و کار که تو ذهنت داری به ثمر بشینه.

بیا یه این فکر کن تو برنامه ریزی نکن و هیچ سازماندهی ای هم انجام ندی یک دفعه با مشکلات ایدت مواجع بشی به نظر خودت چه اتفاقی میفته؟ ایده کسب و کار خودت به دست خودت میمیره و تمام.

برای این که وارد این دام ایده نشی باید حداقل یه کاغذ و قلم یا هر ابزاری که راحت تری بگیری و پیشرفت ها، بودجه بندی و سازمان یافتگیت رو حفظ کنی.

5. انتظارات غیرواقع بینانه

هر چقدر که به ایده ای که تو ذهنت هست اعتماد داری و با بررسی هایی که انجام دادی نباید از ایده انتظار هایی داشته باشی که از واقعیت دوره مثلا به این فکر کنی بعد از شروع کردن این ایده هفته بعد بهترین ماشین شهر رو میخرم به این هم فکر کن احتمال داره ایده تو هم مثل میلیون ها ایده دیگه از بین بره و شکست بخوره نباید این باعث دلسردی و ناامیدیت بشه.

وقتی حرف از ایده زده میشه نباید ازش انتظار یه شبه داشت این یه دام ایده هست چون مردم مثل ما فکر نمیکنن و باید تو کارت استمرار داشته باشی و نباید ناامید و دلسرد بشی که اگه با داشتن استمرار و اعتماد به ایده حتما به موفقیت میرسی.

6. ترس از شکست

آخرین و مهمترین دام ایده کسب و کار ذهن ها ترس از شکست و حرف های بعدش هست که خیلی ها یا شروع نمیکنن یا وسط راه تا به یه مانع برخورد میکنن دست از ادامه کار میکشن و دیگه ادامه نمیدن چون فکر میکنن اگه شکستشون اشکار بشه سرخورده میشن. ولی نمیدونن این فقط یه دام ایده برای خودشون هست.

یه نکته رو میخوام دوستانه بهت بگم تو با انجام دادن ایدت حتی میدونی که آخرش شکست میخوری از خیلی ها که فقط حرف میزنن خیلی جلو تری و این شکست باعث میشه تجربه ای جدید به دست بیاری و شجاعت بیشتری داشته باشی.

اگه زندگینامه اکثر بزرگ ها و ثروتمندان جهان رو بخونی اکثرشون از شکست هایی میگن که اون شکست ها باعث شده تا به این پیروزی که الان دارن برسند، پس بهتره از ترس رو کنار بزاری و بزنی به دل آتیش و از این دام ایده بگذری.

وقتی شکست میخوری که هیچ کاری انجام ندی  یا هر چی که توان داری نزاری. وگرنه بقیش دام ایده برات پهن شده.

حرف آخر :

وقتی به یه قبرستان میری میتونی افرادی رو ببینی که الان زیر خاک هستند و همه اون ها ایده هایی داشتن اما بخاطر این که تمایل به انجام دادنش یا ریسک کردن رو نداشت الان زیر خاک هستند و جز تعداد کمی که هنوز اسم هایی از اون ها نام برده میشه، ایده کسب و کار خودشون رو اجرایی کردن و موفق شدن تا موندگار بشن.

اگه میخوای جز کسایی باشی که بعد ها هم ازت اسمی باشه پس ریسک ها رو قبول کن و شروع به کار کن تا به جهان نشون بدی که تو یه ادم ضعیف نیستی.

در مقاله های بعدی بیشتر درباره مدیریت و کارآفرینی در این حوزه بحث میکنیم

پایان/

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا