بازاریابی و تبلیغات

7 عنصر استراتژی بازاریابی

وقتی محصول و خدماتی داری میخوای اون رو بفروشی باید برای بازاریابیش استراتژی داشته باشی و باید این 7 مورد رو بدونی

با سلام به دوست عزیزم تو این مقاله قراره 7 عنصری که موقع نوشتن یه استراتژی بازاریابی در نظر بگیری رو تو این مقاله قراره بهت بگم اگه الان میخوای استراتژی بازاریابی بچینی دست نگداشته باش بعد از خوندن این مقاله شروع کن قول میدم پشیمون نمیشی.

وقتی کسب و کارت رو شروع میکنی دیدگاهی که از راه اندازی اون کسب و کار رو تو ذهنت داری قطعا پول در آوردنه و قرار نیست هزینه ای بکنی تا اون هزینه ها برنگردن بعد از ساخت محصول یا تکمیل آموزش خدمات به موضوعی برمیخوری به عنوان بازاریابی و یا خودمونی تر معرفی کردن خدمات یا محصولمون به دیگران حالا باید چکار کنیم؟

خیلی ها مثل خود من بعد از تکمیل خدمات و محصولمون مستقیم وارد بازار میشیم و انتظار داریم چون محصول و خدمت عالیه داریم ارائه میدیم همه مجبورن ازمون بخرن و وقتی وارد کار میشیم تا دو تا سوال دربازه محصول و خدمتمون میکنن سریع دست و پاچه میشیم و کل زیر و بم کار رو میگیم چه به سوال مربوط باشه چه نباشه.

حالا برای اینکه این مشکل رو حل کنیم باید چکار کنیم؟

میرسیم به اصل داستان نوشتن یه استراتژی بازاریابی برای محصول یا خدمتون

تا حالا به استراتژی های جنگی دقت کردی؟

وقتی فرمانده میخواد استراتژی رو بگه میگه با این 4 تا تانک اینکار رو میکنن اون 10 سرباز از تیپ شماره 5 میرن سمت چپ حالا منظورم چیه؟

وقتی مثل یه فرمانده برای کسب و کارت قراره استراتژی ببندی باید از داشته هات آگاهی داشته باشی و طبق چیز هایی که داری استراتژی درست رو آماده اجرا کنی.

همون طور که چیز های زیادی وجو داره مثل تانک، نفربر، سرباز، مهمات و کلی چیز دیگه که تو یه استراتژی همه به هم مربوط هستن حالا قراره من تانک، نفربر و اسلحه های کسب و کار رو بهت بگم. فقط این رو بگم تک تک گزینه هایی که میخوام بگم به هم ربط دارن و از هم جدا نیستن اما من جدا جدا توضیح میدم برات. همینه که خیلیامون برای این کار وقت نمیزاریم چون همه به هم ربط دارن.

تو کسب و کار های بزرگ چینش استراتژی بازاریابی رو به افراد با تجربه میسپارن.

دسته اصلی عنصر های استراتژی بازاریابی
1- عناصر داخلی ( ما میتونیم کنترلش کنیم)

این عنصر ها در کنترل ما هستند یا حداقل دسترسی هایی به اون ها داریم که این ها ارتباط تنگی با هم دارند، این عنصر ها مشتری ها، شرکت ( کل کسب و کار ) و رقبا هستند که مثل یه مثلث رو هم تاثیر میزارن.

2- عناصر خارجی ( ما نمیتونیم کنترلش کنیم)

عناصری که ما رو اون ها کنترلی نداریم و به شدت روی عناصر داخلی ما تاثیر دارن ولی عناصر داخلیمون تاثیری روشون ندارن. اما موضوعی هم هست که میگه مشتری بیشترین قدرت رو تو استراتژی بازاریابی داره اما فناوری ها جدید، سیاست گذاری ها، جنبه اقتصادیو یا اجتماعی میتونه این قدرت رو از مشتری بگیره
برای این که وارد این چالش ها نشیم باید استراتژی دقیقی برای عناصر داخلی داشته باشیم که دچار چالش های خارجی نشیم این موضوع به استراتژی کسب و کارت هم مربوط میشه که باید این موضوع رو هم در نظر گرفت.

استراتژی بازاریابی یکی از بخش های استراتژی کسب و کار هست که و بخش معرفی محصول یا خدمت رو بررسی میکنه.

7 عنصر استراتژی بازاریابی
1. مشتری

یه عنصر داخلی که قدرت اصلی در بازاریابی به شمار میاد. همه افراد در این دنیا یک مشتری به حساب میان و هر کدوم از ما ها برای خرید ها و رفع نیاز روزانمون یکسری عادت هایی داریم که برای هر کسی منحصر به فرد اما اشتراکاتی داریم وقتی میخوای یه استراتژی برای بازاریابی بنویسی باید جذب و فروش به مشتری در محور اصلی قرار بگیره و بقیه عنصر ها هم تکمیل کننده دستیابی به مشتری هست.

2. شرکت

منظور از شرکت اصل کسب و کار هست برای اینکه یه استراتژی بازاریابی قوی ای داشته باشی باید اول از همه شرکت یا همون کسب و کارت رو بررسی کنی میشه از تجزیه و تحلیل SWOT استفاده کنی. SWOT مخفف کلمات Strengths, Weaknesses, Opportunities و Threats به معنی نقاط قوت، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدات کسب و کارت هست. تجزیه و تحلیل SWOT چارچوبی برای ارزیابی موقعیت رقابتی کسب و کار و توسعه برنامه‌ریزی استراتژی کسب و کار مورد استفاده قرار می‌گیره. تجزیه و تحلیل SWOT عوامل داخلی و خارجی و همچنین پتانسیل فعلی و آینده کسب و کار رو ارزیابی می‌کنه.

3. رقبا

عنصری که هم بر شرکت و هم بر مشتری ها تاثیر زیادی داره و تبلیغات برای ترس از دست ندادن شرکت و نشون دادن شرت تو چشم مشتری انجام میشه. این رو یادت باشه رقبات هر روز تو رو بررسی میکنه و افرادی که قراره رقیبت بشن هم بررسیت میکنن.

4. سیاست کلی

سیاستی کلی هر کشور قوانینی داره که باعث موقعیت ها و محدودیت هایی میشه که از دست ما خارجه باید طبق اون ها پیش رفت و براشون برنامه ریزی کرد.

5. فنآوری جدید

فنآوری جدید هر روز درحال به وجود اومدن هستند بیاین 10 سال قل رو با الان مقابسه کنیم که چقدر تکنولوژی و فت آوری جدید وارد شده و خیلی از کار ها رو انجام میده تو هم به عنوان صاحب کسب و کار شاید تولید کننه یه فنآوری جدید باشی ولی اگه نه باید توی کسب و کارت از فنآوری های جدید استفاده کنی و از زمانت عقب نمونی که این کار تا ورشکستگی شرکت تو رو جلو میبره پس خبر ها رودنبال کن و پیگیری فنآوری جدید باش فنآوری جدید یکی از برجسته ترین عنصر استراتژی بازاریابی یک کسب و کار هست.

6. جنبه اجتماعی

وقتی میخوای یه استراتژی بازاریابی برای معرفی محصولت بنویسی باید این موصوع رو در نظر بگیری که اجتماعی که قراره اون استراتژی در اونجا اجرا بشه چه کنش هایی داره مثلا رستوران های مک دونالد تو اکثر کشور ها شعبه هایی داره اما منو های متفاوتی در کشور های مختلف داره این نشون میده که مک دونالد برای عنصر اجتماعیش با برنامه پیش میره.

7. جنبه اقتصادی

وقتی میخوای محصول یا خدمتی رو به بازار معرفی کنی باید این رو درنظر بگیری که وضعیت اقتصادی کشش خرید رو داره یا نه خیلی از برند ها در کشور های توسعه در حال کار هستند که به کشور های درحال توسعه وارد نشدن که دلیلش یه این موضوع اشاره داره پس برا استراتژی بازاریابی ای که نوشته میشه باید این موضوع رو در نظر بگیری.

سخن پایانی

وقتی محصول سا خدمتی برای ارائه به بازار داری باید این موضوع رو بدونی که چطور معرفیش کنی تو این مقاله 7 تا از مهمترین عنصر ها برای این که بتونی راحت تر و بهتر محصولت رو به بازار معرفی کنی رو توضیح دادم روی کاغذ به دقت به این نکته ها عمل کن تا به بهترین استراتژی بازاریابی محتوا برسی و با این کار به بیشترین فروش برسی.

پایان/

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا