تولید محتوا

4 هدف برای تولید محتوای هدفمند

وقتی میخوای تولید محتوا کنی باید محتوای هدفمند تولید کنی

سلام به دوست من تو این مقاله درباره این موضوع که قراره چطور تولید محتوای هدفمند داشته باشیم حرف بزنم.

وقتی درباره تولید محتوای هدفمند حرف زدهه میشه به حرف هایی میرسیم که میگن باید مقاله های جدید بنویسی تا گوگل خوشش یاد. خیلی از سایت ها فقط تولید محتوا انجام میدن بدون هیچ هدفی تا سایتشون پر باشه اون ها کیفیت رو فدای کمیت میکنن.

تولید محتوای هدفمند ارزش خیلی زیادی داره و باید این رو در نظر بگیری که با تولید محتوای هدفمند ارزش محتوات خیلی بیشتره.

بزار بهت بگم اگه اینطوی داری محتوا میسازی بیخیال شو.

الان حتما میگی چرا ؟

خیلی سادست خودت رو بزار جای مخاطب که قراره مطلب هایی تو رو بخونه تویی که تو یه هفته 5 تا مقاله ثبت کردی اون جور مقاله کاربر با خوندن چند خط ناراحت میشه و از سایتت یا هر جایی که اون محتوا رو پخش کردی دور میشه و این کار علاوه بر این که هیچ فایده ای نداشت ضرر هم داشت.

حالا یه خبر خوب بدم من اینجا هستم که بهت کمک کنم این اتفاق نیفته پس تو ادامه با من همراه باش که میخوام یه چیزایی بهت بگم.

هدف محتوای هدفمند

به عنوان کسی که صاحب یه کسب و کار هستی چرا میخوای تولید محتوا کنی؟
جواب های احتمالی میتونه این ها باشه:

  1. داشتن وبلاگ فعال
  2. گوگل من رو دوست داشته باشه
  3. بهم گفتن هر چی بیشتر محتوا درست کنی به پول میرسی

اگه تو یکی از این جواب ها رو به خودت میدی معلومه هیچ هدمی تو تولید اون محتوا نداری و اون رو تولید میکنی که این کار اشتباه ترین کار که میتونی انجام بدی تازه وقتت رو هم تلف کردی در صورتی که میتونستی بیشتر از این رو موضوع دیگه ای وقت بزاری.

برای هر محتوات یه هدف داشته باش

هر وقت میخوای یه محتوا درست کنی قبلش به این فکر کن برای چی باید این رو درست کنم و قراره چه چیزی بدست بیارم؟

توجه داشته باش که برای هر محتوایی که تولید میشه باید یک یا چند هدف رو دنبال کن تا کاربرات بهت بیشتر اعتماد کنه.

چهار هدفی که اکثر محتوا ها باید داشته باشند ( اسنثنا هایی هم وجود داره).
  1. بدست آوردن لینک های مختلف
  2. بدست آوردن جایگاه بهتر در موتور جست و جو گر
  3. آموزش دادن به مخاطب
  4. ایجاد مشارکت اجتماعی

فقط باید این موضوع رو در نظر بگیری که اون محتوایی که میخوای بنویسی چه کمکی به کسب و کار یا برندت میکنه.

  • چطور میشه با این محتوا به هدف‌های بزرگ‌تر بازاریابی برسی؟
  • آیا رسیدن به هر یک از این هدف ها به‌اندازه کافی خوب هست؟
  • آیا برای انجام این کار به قالب خاصی نیاز داری؟
بیا نگاه دقیق‌تری به چهار هدف تولید محتوای هدفمند بیندازیم.
1- بدست آوردن لینک های مختلف

لینک دادن تولید محتوای هدفمند

شاید از بازاریابی محتوا به‌عنوان یک تاکتیک لینک‌ سازی استفاده کنی. یعنی محتوایی تولید کنی که نشریات معتبر آن را منتشر کنن و لینکش را در اختیار مخاطبان بگذارن. این محتوا میتونه به این شکل‌‌ها باشه:

  • اینفوگرافیک‌های اطلاع‌رسان
  • ابزار تعاملی
  • نتایج تحقیق‌ها

محتواهای مختلفی برای به‌دست آوردن لینک تولید می‌شون که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اینفوگرافیک
  • ابزار تعاملی
  • تحقیق‌ها
  • پست‌های مهمان
  • کامنت‌های متخصصان

فقط با یکی از این موارد نمیشه لینک‌های مختلف به‌دست بیاری. نمی‌توانی فقط به یک نوع محتوا بچسبی. باید محتوایی تولید کنی که اطلاع‌رسان بوده و ارزش لینک دادن داشته باشه.

لینک‌‌ها یکی از نشانه‌های اصلی رتبه‌بندی در گوگل هستن. بدون داشتن لینک‌های بزرگ و چشمگیر، مجبوری برای دیده شدن سخت تلاش کنی. درنتیجه، هر برند چه در مقیاس کوچک کار کنی و فروشگاه فیزیکی داشته باشی یا این‌که غول تجارت الکترونیک باشی، باید هدفش از تولید محتوا به دست آوردن لینک در صفحه‌های مورد نظرش باشه.

اگه میخوای محتواهات رو در جا های دیگه لینک باید یه محتوا فوق العاده باشه.

با بروز شدن روش ها هر روز تولید کردن محتوایی که دیگران لینکش کنن سخت و سخت تر میشه این رو یادت نره وقتی میخوای محتوای خوبی بنویسی باید ایده پردازی و هدف منسجم داشته باشی.

نکته ای رو باید در گوشی بهت بگم اینجا ایرانه و کم پیش میاد دیگران بهت لینک بدن پس کارت خیلی سخت میشه.

2- بدست آوردن جایگاه بهتر در موتور جست و جو گر

بدست آوردن جایگاه بهتر در موتور جست و جو گر برای تولید محتوای هدفمند

وقتی میخوای مردم تو رو تو گوگل جست و جو کنن و تو رو ببینن باید رتبه های اول رو بدست بیاری به همین سادگی.

اما این خیلی ساده هم نیست تو بخش سئو حتما بهت کمک میکنم تا این کار رو راحت انجام بدی.

چند سال پیش موتور های جست و جو گر براشون مهم بود که هر روز سایتت بروز باشه ولی تو سال 2021 گوگل سایتت رو با محتوا بررسی نمیکنه با رفتار کاربر ها بررسی میکنه یعنی میاد سایتت و بررسی میکنه و سایتت رو به کاربر نشون میده حالا محتوات باید جوری باشه که کاربر یک تو سایت زمان بگذرونه و دوم اینهکه همینجوری سایتت رو نبنده و به بخش های دیگه هم سر بزنه این رفتار ها رفتار هایی هست که گوگل یا موتور های جست و جوگر دوست دارن کاربر ها داشته باشند پس برای محتوایی که برای این کار میخوای بنویسی باید ارزش قائل بشی.

باید توجه داشته باشی که برای تولید محتوا باید کاری بکنی که موتور جست و جوگر بهت اعتبار بده و بخواد تو رو توی رتبه اول نشون بده برای این کار باید تو حوضه تخصصت اون چیز هایی رو به کار بر نشون بدی که اون ها از گوگل میخوان.

این تنها راهیه که میشه تو موتور های جست و جو گر رتبه عالی گرفت. برای این بخش ما بیشتر تو سئو توضیح میدم پس نگران نباش.

3- آموزش دادن به مخاطب

تولید محتوای هدفمند برای آموزش به مخاطب

وقتی میخوای محتوایی درست کنی که به مخاطب هات آموزش بدی این سوال پیش میاد که چه فرقی بین آموزش دادن و رتبه گرفتن وجود داره ؟

توی محتوا هایی که قراره تو موتور جست و جو گر تو رو محبوب نشون بده باید یکسری تکنیک ها رو هم علاوه بر موضوع های دیگه باید در نظر بگیری ولی برای محتوا های آموزشی نیازی به این کار نیست تو میتونی با ساخت فیلم، کتابچه الکترونیک یا هر سبک دیگه این کار رو بکنی که نیازی نیست به مسئله های سئو و غیره بپردازی.

وقتی میخوای برای محتوا آموزشی بسازی به فکر مخاطبت فکر کن که اون ها دارن به چی فکر میکنن و قراره تو اون مقاله چی یاد بگیره قبلش هم رقبا رو بررسی کن که اون ها چی نوشتن و چکار کردن تا محتوات بهتر از اون ها باشه تا کاربر تو رو انتخاب کنه.

وقتی کاربرت که مشتری احتمالی محصولت محصولت رو از موتور جست و جو گر جست و جو میکنه و تو رو پیدا میکنه باید تو اون مقالت به تمام سوال هایی که تو فکرش هست رو جواب بدی حتی به ریزترین نکته ها هم توجه کن چون باعث اعتماد میشه از مشتری احتمالی به مشتری قطعی تبدیل میشه و احتمال خرید رو ازت بالا تر بره.

محتوای هدفمند می‌توانه شکل‌های مختلفی داشته باشه. لازم نیست محتوا فقط با هدف رتبه‌بندی یا کسب لینک تولید شود و می‌تواند نقش مهمی در استراتژی کلی ایفا کنه.

4- ایجاد مشارکت اجتماعی

تو این دوره زمونه نمیشه به رسانه های اجتماعی توجه نکرد، امروزه رسانه های اجتماعی پلتفرم قوی ای برای افزایش آگاهی بین برند و کاربر هست اگه میخوای تو این کار از همه سر تر باشی باید این موضوع رو در نظر داشته باشی.
پس باید محتوایی درست کنی که هدفمند باشه نه این که یه محتوایی درست کرده باشی.
همه ما ها میدونیم محتوا های ویدیویی، تصویری برای کاربر ها جالب تره و تحت تاثیرشون میزاره.

یه نکته اینجا هست حیفم اومد نگم، اکثر کلاماتی که توی جست و جو رتبه برتری دارن تو رسانه های اجتماعی شکست خورده هستند میدونی چرا؟
جوابش خیلی ساده هست کاربر حال خوندن متن رو نداره و دوست داره ببینه تا این که بخونه مگه این که اون مطلب خیلی مهم باشه و ضروری باشه در غیر این صورت همه از متن زیاد میگزرن.

تولید محتوای هدفمند خیلی خوبه ولی به شرط این که به اون هدفی که از اون محتوا داری برسی وگرنه که اصلا هیچ ارزشی نداره تو این رقابت ها رسانه های اجتماعی رو اصلا دست کم نگیر که اون باعث میشه خیلی از رقبات عقب بیفتی.

پس تا به هدفت نرسیدی اون محتوا رو برای هدف دیگه تغییر نده. و از این که بخوای چندین هدف رو با یک محتوا برسی رو از سرت بیرون کن که این کار باعث عدم تمرکز تو تولید محتوا میشه که این باعث از بین رفتن محتوات میشه.

حرف آخر محتوای هدفمند

توی تولید محتوای هدفمند خیلی دقت کن چون قراره این محتوا کاری برات کنه از محتوایی که درست میکنی باید حداقل یه هدف داشته باشه.

  1. بدست آوردن لینک های مختلف
  2. بدست آوردن جایگاه بهتر در موتور جست و جو گر
  3. آموزش دادن به مخاطب
  4. ایجاد مشارکت اجتماعی

هیچ کسی ازت انتظار نداره که یه محتوای هدفمند بنویسی که همه این ها رو شامل بشه چون هر کدوم از این ها رویکرد هایی داره مثلا وقتی محتوایی که میخوای درست کنی که باعث لینک دادن بهت بشه باید کوتاه و کامل باشه ولی وقتی میخوای همون محتوا باعث محبوبیت تو موتور جست و جوگر بشه باید اون مطلب رو طولانی تر بنویسی و اگه بخوای تو رسانه های اجتماعی مشارکت کنه باید سبکه تولید محتوات از متنی خارج بشه. پس یه هدف اصلی داشته باشی کاری که میشه کرد رو بعدا بهت میگم پس تو مرحله اول به این فکر باش و از هاشیه ها دوری کن.

این مقاله که درباره تولید محتوای هدفمند بود هم تموم شد اگه سوالی هست حتما تو نظرات بهم بگو

پایان/

محتوای هدفمند

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا