طراحی سایتوبمستر

سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست؟ + 10 ویژگی استفاده از آن

سلام دوست من تو این مقاله قرار درباره سیستم مدیریت محتوا یا بحث کنم و توی ادامه 10 تا از ویژگی های استفاده از CMS رو بهت بگم پس با من همراه باش.

برای کسب و کار آنلاین بر پایه وب و  وبسایت تا الان به موضوع های پایه ای که از جمله دامین چیست و هاست چیست میشه اشاره کنم حال بعد از این که هاست و دامین خودمون رو تهیه کردیم نوبت به سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System که مخففش CMS هست میرسیم

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

وقتی میخوای سایتی داشته باشی تا بتونی فعالیت های خودت رو اجام بدی باید یکی از دو تا کار رو انجام یک بدی به یکی اون سایت رو برات طراحی کنه، دوم از یه سیستم آماده استفاده کنی الان وارد نقطه قوت و ضعف های هر کدوم نمیشم.

سیستم مدیریت محتوا یه سستمی هست که بهت کمک میکنه برای شروع کسب و کار حرفه ایت وقتت رو برای طراحی سایت و کلی حواشی اطرافش نزاری و شروع به کار کنی.

چرخه سیستم مدیریت محتوا

توی تصویری که میبینی یه سیستم مدیریت محتوا چه ویژگی هایی به ما میده و ما چکارا میتونیم باهاش انجام بدیم.

جالبه یه آمار ریز بگیریم میبینیم حداقل 40 درصد سایت های جهان با سیستم مدیریت محتوا آماده استفاده میشه چون یکی از خصوصیات اصلی این سیستم طراحی سایت و بالا اوردن سایت در کمترین زمانه که این ویژگی در کنار کارهایی که کمک میکنه تا از امکانات بیشتری بهرمند بشی.

چی شد سیستم مدیریت محتوا تولید شد؟

توی قسمت قبل گفتم ما به دو صورت میتونیم یه سایت داشته باشیم CMS ها وقتی به وجود اومد که چالش زمان به وجود اومد و دنیا به سمت تکنلوژی و سریع تر شدن رفت قبلا ها سایت ها فقط طراحی میشدن که یه چیزی رو نشون بدن و برای این که هر صفحه رو طراحی کنن باید زمان های زیادی وقت میزاشتن تا اون سایت کامل بشه این تموم کار نبود حالا فکر کن میخواستن یه صفحه جدید راه اندازی کنن یا حتی بخوان صفحه ای رو ویرایش کن وااای نگم برات که همین کار کوچیک چقدر طول میکشید و تازه هر کسی نمیتونست انجام بده باید متخصص میومد و داستان های خودش

ولی افرادی اومدننشستن به این فکر کردن آقا این چه کاریه  اومدن ایده CMS یا همون سیستم مدیریت محتوا رو اجرایی کردن.

و کار ها رو تخصصی کردن گفتن بیاین یه سیستم بزنیم که برای یک کار ویژه کارآمد تر باشه و این دسترسی رو به برنامه نویس ها و دیگران بدیم که بتونن توسعه بدن و اون صاحب کسب و کار برای یه کار کوچیک دنبال اون برنامه نویس و طراح نگرده.

این شد سیستم های مدیریت محتوا پا به عرصه حضور گذاشتن و باعث شدن میلیون ها کسب و کار با کمترین هزینه راه اندازی بشن.

امروزه سیستم های مدیریت محتوا ها بخاطر قابل توسعه بودن جمعی شون روز به روز پیشرفت کردن و الان از چیزی که بودن خیلی بهتر شدن.

ویژگی و قابلیت های اصلی سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا ویژگی های زیادی دارن که تو این مقاله من میخوام به 10 تا از اون ها که عموما تو همه سیستم ها مشترکه رو بگم این ویژگی ها چیز هایی هستن که به سیستم باید داشته باشه وگرنه بدرد  نمیخوره.

1. مدیریت محتوا

وقتی میخوای محتوایی تولید کنی و اگه یخوای از المان هایی مثل ویدیو یا عکس استفاده کنی سیستم تولید محتوا این امکان رو بهت میده که بدون هیچ کار اضافه و فقط با چند کلیک ساده این کار ها رو بکنی و درگیر کار های پشت پرده نباشی.

2. ارائه محتوا

وقتی قراره مطلبی رو ارائه بدیم علاوه بر این که از المان ها استفاده میکنی باید این رو در نظر داشته باشی که باید محتوایی که میخوای ارائه میدی باید این و در نظر داشته باش که باید توی همه دستگاه ها محتوات قابل ارائه باشه که به عنوان ریسپانسیو شناخته میشه با این کار علاوه بر این که به مخاطبات بها میدی باعث میشه گوگل بیشتر تو رو دوست داشته باشه و تو سئو خیلی کمک میکنه.

3. تجارت الکترونیک

وقتی وارد کسبو کار آنلاین میشی یکی از دغدغه ها تجارت الکترونیک هست و کار های که انتضار داری یک سیستم خوب اینکار رو انجام بده کار هایی مثل حساب داری و انبار داری که یه موضوع خیلی مهم تو این کار هست که اکثر سیستم های مدیریت محتوا برای این کار برنامه هایی دارن که این کار کاری پیچیده به حساب میداد اما با استفاده از سیستم مدیریت محتوا های فروشگاهی این کار با چند کلیک حل میشه.

4. شخصی سازی

یکی از ویژگی های عالی سیستم مدیر محتوا همین شخصی سازی کردنشه و میشه با کمترین هزینه میشه بهترین کار رو تحویل بگیری شخصی سازی یعنی تو میتونی خیلی راحت با چند کلیک اون چیزی که میخوای رو برای سایتت طراحی یا قالب بندی کنی نیاز حتمی به یه برنامه نویس و یا طراح سایت نداری.

5. تجزیه و تحلیل

وقتی وارد کسب و کار اینترنتی میشی و میخوای به درآمد برسی مهمترین کارت بعد از تولید محتوا آنالیز محتوا و رفتار کاربره که با این کار میتونی ببینی کاربرات به چه چیز هایی نیاز دارن و طبق اون رفتار بتونی بفروشی یکی دیگه از ویژگی های سیستم مدیریت محتوا دادن آمار آنالیزی لحظه ای هست که باید با تحلیل این آمار ها بهترین تصمیم های مدیریتی رو بگیری.

6. مدیریت انتشارات محتوا

وقتی درباره مدیریت انتشار محتوا حرف زده میشه منظور این نیست که فقط فلان زمان این محتوا انتشار داشته باشه.

منظور اینه وقتی برای سایتت نیرو جذب میکنی اون ها نباید بدونن تو سایتت چه بره و نباید هرکار خودشون خواتن بکنن و هز نوع محتوایی رو انتشار بدن سیستم مدیریت محتوا این امکان رو بهت میده که علاوه بر دسته بندی ها بهت کمک میکنه مدیریت دقیقی بر روی محتوا هایی که میخوان انتشار پیدا کنن داشته باشی

7.چند زبانه بودن

یکی از مزیت های دیگه سیستم مدیریت محتوا چند زبانه بود این سیستم هست چون این سیستم به صورت متن باز برای توسعه دیگر برنامه نویس ها ساخته شده طبق همین منظور اکثر سیستم ها اکثر زبان های جهان رو پشتیبانی میکنه و این کار باعث میشه تو هم برای کسب و کارت بتونی از چند زبان استفاده کنی تا باعث توسعه کسب و کارت و افزایش درآمدت بشه.

8. توسعه پذیری

وقتی کسب و کارت رشد میکنه سایت و امکاناتت هم باید رشد کنه سیستم مدیریت محتوا ها این کار رو برات خیلی بهتر انجام میدن همون طور که تو چند زبانی گفتم بخاطر این که توسعه دهنده های زیادی روی این سیستم کار میکنن هر روز بروز تر و توسعه سافته تر میشن

نکته جالبی که باید بگم اینه چون افراد زیادی رو این سیستم با سبک های مختلف روی اسن سیستم ها کار میکنن قابل اعتماد تر هستن.

9. پشتیبانی و آموزش

همون طور که تو مقدمه و از چگونگی شکل گیری این سیستم ها گفتم وقتی قراره یه سیستم باشه که کاری رو انجام بده حتما افرادی هم هستت که تجربیاتی که تو این زمینه دارن رو در اختیار بقیه بزارن که این کار باعث میشه منابع زیادی از رفع اشکال ها داشته باشی که اگه در مبتدی ترین حالت هم باشی میتونی از این سیستم ها استفاده کنی تا کسب و کار خودت رو داشته باشی.

10. هماهنگ سازی

بعد از راه افتادن سایتت وقتی شروع به کسب و کار میکنی نیاز داری وقتی یه محتوایی رو تو سایتت انتشار میدی اون رو جای دیگه هم منتشر کنی که سیستم مدیریت محتوا با استفاده از یه درگاه امن به اسم API این اختیار رو بهت میده تا این کار رو بکنی حتی میتونی سایتت رو به سیستم های CRM هم وصل کنی تا سایتت با منابعت یکی بشه.

تا اینجا درباره ویژگی های سیستم مدیریت محتوا گفتم و حالا بیا ببینیم با این سیستم ها چکارا میشه کرد.

نواع سایت هایی که میشه ساخت

کل سیستم های مدیریت محتوا یه دو دسته اختصاصی و عمومی پا به عرصه میزارن که با عمومی میشه هر نوع سایتی که فکر کنی بزنی که چند نمونه رو بهت میگم ولی CMS هایی هم هستند که اختصاصی شدن و کار های خاصی انجام میدن.

  • وب‌سایت استاتیک
  • بلاگ
  • فروشگاه آنلاین
  • انجمن‌ها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • کلاس‌های آنلاین
  • سایت‌های عضویت
  • سایت‌های نمونه‌کار
  • سایت‌هاب شرکتی
  • سایت‌های خبری

پس ما خیلی از امکانات رو داریم که خیلی راحت میتونیم با چند کلیک ساده از اون ها استفاده کنیم پس نباید اول کاری خودمون رو به سختی بندازیم.

انواع سیستم های مدیریت محتوا

تو این مقاله خیلی درباره سیستم مدیرت محتوا و ویژگی هاش گفتم و وقتی تا اینجا اومد باید بدونی چه سیستم هایی وجود داره من چند تا از معروف ها رو بهت میگم ولی بدون خیلی هستند لیستش رو میتونی از سایت wappalyzer.com پیدا کنی.

5 سیستم مدیریت محتوا پر مصرف جهان

  1. وردپرس https://wordpress.org
  2. ویکس https://www.wix.com
  3. اسکوئراسپیس https://www.squarespace.com
  4. جوملا https://www.joomla.org
  5. دروپال https://drupal.org

حرف آخر

وقتی تازه وارد کسب و کار آنلاین میشیباید هر چی میشه هزینه ها رو پایین اورد و از سود درآمد برای پیشرفت کسب و کار هدفگذاری کرد سیستم مدیریت محتوا این امکان رو میده سایتی به ارزش 50 میلیون رو با 1 میلیون راه اندازی کنی و با کلی قابلیت رایگان که به همراه خودش میاره

پس هدف اصلی تو کسب و کارت نباید سایت و طراحی خاصش باشه چونتو شروع کارته بعد ها میتونی به سمت حرفه ای و خاص تر شدن سایت پیش بری

امیدوارم این مقاله بدردت خوده باشه اگه سوالی داشتی حتما بپرس تا بهت جواب بدم

پایان/

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا